søndag 28. april 2013

Din mobil stjeler min tid

Forrige semester tok jeg faget Retorikk – Kunsten å overbevise i tale og tekst på BI. En av eksamensoppgavene var å skrive en tale som vi holdt muntlig for klassen. Vi kunne fritt velge tema, og jeg benyttet sjansen til å lire av meg noen gloser om mobilvaner! Talen er i teorien laget for IT-kollegaene i min forrige jobb, men passer like godt for alle som har mobil. 

Talen
I Norge ligger vi på verdenstoppen i mobilbruk. Gule Sider oppgir at vi allerede i 2005 hadde 92 % mobilbrukere. I dag har 2 av 3 smarttelefon, og 9 av 10 har mobilen innen en armlengdes avstand. Og jeg må bare innrømme: Jeg er en av disse! 

I samfunnet rundt oss dukker det stadig opp nye mobiltjenester. Det er naturlig at vi blir avhengig av mobilen, fordi den dekker så mange gjøremål i en og samme enhet. Det kan virke nesten uendelig hvor effektive vi skal være via mobilen. Hvor går grensen? Bør det være en grense?

Dette illustrerer temaet jeg lenge har ønsket å si noe om: Nemlig hvordan mobilbruk i sosiale sammenkomster kan påvirke miljøet negativt. Målet mitt er at du som kollega og venn skal få forståelse for dette, og derigjennom kunne gjøre et aktivt valg. Mitt fagfelt i min daglige jobb innebærer ikke ekspertise om mobilbruk. Men det interesserer meg veldig fordi det påvirker oss døgnet rundt.

Her i bedrift NN har vi en velkjent visjon: ”Systemene skal ikke ta tid, de skal gi tid.” Dette er vi flinke til å fokusere på når vi leverer IT-løsninger. Men klarer vi å relatere visjonen til vår egen mobilbruk? Jeg opplever ofte mobilen som en impulsiv liten tidstyv. Jeg skal gi noen eksempler både på jobb og privat.

Fotograf: Fay Grenersen
For en tid tilbake hadde vi en workshop med 5 konsulenter. Det kom både innkalling og agenda på forhånd. Målet var å diskutere oss fram til gode løsninger. En av deltagerne var stadig opptatt med å sende meldinger. Møtelederen ba henne høflig om å vente til pausen. Men da kom det et syrlig svar fra henne:  ”Jeg klarer faktisk å gjøre to ting samtidig!” Okey tenkte jeg. Hun har verken forstått hensikten med møtet, eller det faktum at hjernen vår ikke kan utføre to ting samtidig. Riktignok kan vi utføre flere motoriske ferdigheter, som å sykle og tygge tyggegummi samtidig. Men når hjernen vår skal prosessere informasjon, så viser forskning at det skjer sekvensielt. Altså én ting av gangen.

Tidstyvene opererer også etter arbeidstid. Jeg møtte ei venninne på toget. Vi satte oss sammen og begynte å prate. Midt i en setning stoppet hun opp for å svare på en tekstmelding. Og slik fortsatte hun inn og ut av samtalen i 20 minutter. Snakk om å bli oversett! Da mobilen ropte, fikk den svar!

Jeg observerer ofte lignende situasjoner som gjør andre utilpass. Noen kan ikke være på restaurant uten å ha mobilen blinkende på bordet. Andre klarer ikke oppføre seg på kino. Når sidemannen lyser opp hele raden med Facebook, er det vanskelig å beholde drømmefølelsen jeg har levd meg inn i. Da hjelper det ikke hvor godt popcornet smaker. Jeg blir irritert! Disse erfaringene har fått meg til å innse at gode mobilvaner faktisk ikke er intuitivt i enhver situasjon.

Nå kan det hende at min reaksjon i nevnte eksempler blir oppfattet som sutrete eller gammeldags. Men like fullt er det min følelse. Det betyr at det kan være flere der ute som reagerer på samme måte. For oss IT-konsulenter som lever av å fakturere tiden vår, er det ekstra viktig å fokusere på god tidsbruk. Det er ikke kult å bli stemplet som sabotør av workshopen, eller være den overfladiske venninna.

Mange vil nok være enige i at det finnes milepæler i livet hvor man ønsker å være tilgjengelig, uansett hva som skjer. Det kan være budrunder, fødsler eller kritiske sykdomstilfeller. Dette er selvfølgelig helt akseptert på grunn av situasjonens art.

I innledningen satte jeg spørsmål rundt grensesetting for hvor effektive vi skal være via mobilen. Selv om det er vanskelig å sette en allmenngyldig fasit, så vil innføring av mobilvettregler løse mye. Dette er jo ikke akkurat rocket science! Da er det enklest å begynne med oss selv. Som IT-konsulenter har vi et supert utgangspunkt for å være gode rollemodeller på IKT-verktøy. Vi følger jo med i tiden! Vi ønsker å ha god stemning og høy kreativitet på workshoper, og vi ønsker oss kvalitetstid med venner. Jeg har startet min trening for å oppnå dette. Min første leksjon var å ha mobilen på mer enn en armlengdes avstand. Mobilen overlevde faktisk flere timer på lydløs uten at jeg kunne se den!

Til slutt vil jeg gi deg en øvelse: Når du tar opp mobilen om noen minutter, forestill deg følgende tekst som glir inn på skjermen: 


Ønsker du å ta tid, eller ønsker du å gi tid? Valget er ditt!
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar