søndag 21. april 2013

Blogspot vs. Wordpress - Hva passer best for meg?

 Maynooth Railway Station
Maynooth Railway Station 1962,
National Library of Ireland
Som fersk blogger ønsker jeg å dele min første utfordring, nemlig valgets kval når det gjelder plattform.  Ut fra pensum bestemte jeg meg tidlig for å velge mellom Wordpress sin wordpress.com og Google sin Blogspot fra blogger.com. Dog fant jeg ikke noen gode oppsummeringer om fordeler og ulemper med hver av disse på aktuelt tidspunkt. Dette sammen med litt tidsnød, førte til at jeg valgte Blogspot litt tilfeldig.
 

I ettertid har jeg lest ulike diskusjoner på nettet, og det ser ut som de fleste velger Wordpress på grunn av større fleksibilitet. Fordelen for meg med Blogspot, var at jeg raskt fikk opp bloggen med min eksisterende Gmailkonto. I tillegg hadde min faglærer god kunnskap på de tingene jeg lurte på i starten, og flere av mine medstudenter har også valgt Blogspot. Dermed kunne jeg konsentrere meg om innholdet i en fase hvor jeg ikke hadde tid til å vurdere detaljer på valg av plattform. Dette var ikke en optimal situasjon siden valg av plattform er essensielt for livsløpet til bloggen. Men så koker det ned til at jeg aldri hadde kommet i gang innen rimelig tid hvis jeg skulle startet en detaljert vurdering av plattform før oppstart. For meg var det viktig å komme raskt i gang for å følge undervisningen.

En av grunnene til at jeg kanskje hadde valgt Wordpress hvis jeg hadde hatt bedre tid og visst det jeg vet nå, er at jeg savner større muligheter for endringer på Blogspot. Jeg kan blant annet ikke skrive alt det jeg ønsker direkte i HTML-koden fordi det ligger begrensninger på hvilke "tager" som godtas. Ett eksempel er at jeg ønsker å lage innholdsfortegnelse med lenke til avsnitt lenger ned i et langt blogginnlegg. Dette fikk jeg ikke løst fordi HTML-tagene jeg brukte ikke ble godkjent. Det finnes heller ikke noen knapper i brukergrensesnittet for å lage innholdsfortegnelse. Et annet eksempel er redigering rundt bildebruk utover menyvalg for venstre-/høyrejustering. Hvis jeg må gjøre for mye direkte i HTML-koden slik det for meg ser ut nå, så er det en risiko for å endre noe jeg ikke ønsker å endre på. Nå kan det jo hende at dette er ting jeg kan løse på andre måter, så foreløpig må jeg bruke mer tid på å lære meg mulighetene i Blogspot.

Med bakgrunn i erfaringene ovenfor, har jeg de siste ukene hatt en revurderingsperiode på valg av plattform. Jeg synes det var vanskelig å finne konkrete argumenter til hver av plattformene, så jeg opprettet en diskusjon med mine medstudenter og faglærer i faget IKT i læring.
Min faglærer, Svend Andreas Horgen, ga meg en god oppsummering som gjorde at jeg nå har valgt å beholde Blogspot som plattform: (Tillatelse er gitt for sitatet)
 

"Wordpress er mye mer fleksibelt enn Google sin blogspot. Wordpress kommer i to varianter:
  1. Du installerer selv på egen maskin. (Det vil si en webtjener du har tilgang til å legge ut på). Dette har vi gjort med Avdeling for Informatikk og e-Læring ved HiST sin blogg: http://blogg.itfag.hist.no 
  2. Du kan bruke wordpress.org som domene og det blir omtrent som Google-måten. Du har ikke like mye fleksibilitet som om du installerer selv, men slipper en del knot for å få ting til å fungere.
 Metode 2 har en (stor) ulempe: Du kan ikke bruke for eksempel Google Analytics til å kjøre statistikk om bloggen. Dersom det er viktig å se statistikk over antall besøkende, hvor de kommer fra og så videre, så brukes typisk Google Analytics til det, og det krever at du installerer Wordpress lokalt hos deg selv. Når du installerer Wordpress (den lokale varianten), så gjør du ikke det på en vanlig datamaskin. Du må gjøre det på en webtjener. For eksempel på arbeidsplassen din. For at itfag-bloggen skulle opprettes, måtte jeg få lab-ansatte på HIST til å installere Wordpress på vår web-tjener. Siden vi har hist.no som domene, blir adressen til bloggen http://blogg.itfag.hist.no. Altså hist.no på slutten av adressen."

Det som ble avgjørende for at jeg valgte å beholde Blogspot, var de to punktene om Wordpress. Jeg har ikke tilgang til en webtjener sånn uten videre, og Wordpress.org utgår fordi jeg ønsker å kunne benytte Google Analytics. Med dette håper jeg at valg av plattform blir noe enklere for andre som ønsker å starte en blogg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar